Foto: Jan Maassen Fotografie
Tekst: Stichting Oud Uithoorn/De Kwakel
Station Uithoorn
Stationsstraat 41, Uithoorn
Rijksmonument
Hoewel het stationsgebouw al in 1911 gereed kwam duurde het nog tot 1915 alvorens Uithoorn werd aangesloten op het spoorwegnet. Ook de ijzeren spoorbrug lag al over de Amstel en maakte deel uit van de Haarlemmermeerspoorlijnen van de Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij. 32 polders werden doorsneden door een lijnennet van ruim 110 kilometer lengte in het gebied tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden, Alphen en Nieuwersluis.
Het baanvak Aalsmeer-Uithoorn werd in juli 1914 in gebruik genomen en in mei 1915 de lijn Uithoorn-Amsterdam (Willemspark). Hiermee kreeg Uithoorn een goede spoorverbinding met Amsterdam, Haarlem, Leiden, Alphen en Nieuwersluis. Over de spoorbrug lagen twee enkelsporen, een naar Mijdrecht en de ander naar Nieuwveen.
Uithoorn was een knooppunt van lijnen en er werd druk gerangeerd. Verderop kwam in 1918 de ‘duiventil’ een seinhuis op poten en een waterinneemplaats. Er was al een loods voor zes stoomlocs. In de jaren twintig kwam het spoorwegnet in handen van de Nederlandse Spoorwegen. In 1937 kwam er aan de Petrus Steenkampweg een golfplatenloods voor de rangeerlocomotief ‘de Sik’. De laatste personentrein reed op 2 september 1950 en in 1973 stopte het goederenvervoer.
In het huidige spoorhuis zijn de oude functies nog goed te herkennen: het tochtportaal en de vestibule aan de Stationsstraat met er achter het kantoor (nu komt men daar binnen en staat er een bar). Links van het portaal was het bagagedepot; naast het kantoor de kamer van de stationschef. Rechts naast het portaal een gang naar het schaftlokaal en bergplaats (nu één ruimte). Boven was een woongedeelte. Het gebouw werd in 2016 helemaal gerestaureerd. Aan de zijgevel van de loods (links van het stationsgebouw) is in mei 2017 een plaquette met namen van oorlogsslachtoffers bevestigd.
MEER MONUMENTEN
Na de brand die op 23 juli 1781 nagenoeg heel Uithoorn in as legde verrees dit huizenblok. Na vele verbouwingen…
In 1927 tekende architect B. van Rinsum uit Wilnis het ontwerp voor het huidige gemaal Het Zandpad en in 1950…
De vrijstaande woning mat in het ontwerp van een van de voormannen van de Amsterdamse School Michel de Klerk (1884-1923)…
In 1912 werd deze stalen brug in het traject Aalsmeer-Nieuwersluis in opdracht van de H.E.S.M (Hollandse Electrische Spoorweg Maatschappij) aangelegd.
Dit fort dateert uit 1906. Het is met het bungalowpark omheen particulier eigendom sinds 1971
Dit herenhuis, ontwerp van architect J.A. Bakker uit de Haarlemmermeer, werd in 1912 gebouwd voor Cornelis Johannes van der Burg,…
Sinds de aanleg van de Noord-Zuidroute in 1988 ligt het boerenbedrijf optisch niet meer aan de Drechtdijk die in 1884…